Kolory "lokalne"
W 1884 roku młody artysta Georges Seurat (1859-1891) prezentuje swój pierwszy duży obraz w nowo utworzonym Stowarzyszeniu Niezależnych Artystów. Ze względu na swój rozmiar wisi w barze i jest w dużej mierze niezauważalny. Podobnie jak inni artyści wystawiający, praca Seurata zostaje odrzucona przez oficjalny Salon. Przyjmuje on wspaniałą paletę impresjonizmu, zainteresowanie efektami świetlnymi na otwartej przestrzeni i uświadamianie sobie, że "lokalny", rzeczywisty kolor obiektu, może być modyfikowany przez światło atmosferyczne, światło słoneczne lub zestawione kolory.
Szkic dziecka Seurata. Zauważ, jak znika cieniowanie, tak że cień jest przeciwko oświetleniu, a obszar światła jest przeciwko cieniowi. Podnosi to nasze poczucie głębi i cieniowania - nieustające wyzwanie, gdy artyści próbują uchwycić rzeczywisty świat na płótnie.
A oto, fotka mojej osoby zrobiona przez Bartka Solika podczas siarczystego mrozu na Wiktorówkach w Tatrach w 2006 roku. Też "lokalne", rzeczywiste kolory...